Warsztaty

Na wszystkie warsztaty obowiązują zapisy. Chęć udziału prosimy zgłaszać na adres: warsztaty.duchowosc@gmail.com, w mailu podając imię i nazwisko oraz tytuł warsztatu, który Państwa interesuje. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Informujemy jednocześnie, że istnieje możliwość zapisania się na więcej niż jeden warsztat.

NIEDZIELA, 12.05.2013 r.

9:00mgr Julia Wahl
Uważność jako narzędzie do redukcji stresu.

Limit miejsc: brak.
Warsztat będzie dotyczył podejścia uważności (ang. mindfulness). Podejście to jest coraz szerzej wykorzystywane w psychoterapii oraz medycynie, a jego skuteczność potwierdzona jest licznymi badaniami. Mindfulness to podejście i techniki rozwijające świadomość naszego ciała, rozpoznawania treści pojawiających się w świadomości (myśli, emocji, przekonań) oraz zauważania tego, co dzieje się wokół nas. Jest to ćwiczenie umysłu. Tak samo, jak ćwiczymy swoje mięśnie, tak też potrzebujemy ćwiczyć swój umysł. Uczymy się też zauważać sygnały pojawiające się w ciele. Przekłada się to tym samym na nasze życie. W razie trudnej dla nas sytuacji potrafimy zaobserwować, co się z nami dzieje. Poprzez praktykę uważności możemy poczuć związek ze wszystkim, nie musimy się od niczego odcinać, walczyć z tym, co wydaje nam się trudne, nieprzyjemne, niepokojące, zagrażające. Możemy poczuć związek z samym sobą, ze swoim umysłem i ciałem, z innym ludźmi, ze światem. Nie musimy być jedynie więźniem przeszłości lub przyszłości. Możemy być bardziej obecni.

Obecnie z uważności korzysta się w medycynie (w przypadku bólu chronicznego, chorób serca, nowotworów, etc.), psychologii/psychoterapii (redukcja stresu, praca z depresją, złością, relacjami), a nawet uczy się tego podejścia młodzież w szkołach. Choć podejście to wywodzi się z buddyzmu, to nie musi być praktykowane w ramach tej tradycji. Badania pokazują, że treningi/programy oparte na mindfulness są bardzo pomocne dla pacjentów cierpiących na chroniczny ból, nadciśnienie, choroby serca, raka, choroby układu pokarmowego, niektóre choroby skóry, a także w przypadku doświadczania psychologicznych problemów takich jak lęk, depresja (zwłaszcza nawracająca), złość czy stres/wypalenie zawodowe.

Warsztat będzie odnosił się do różnych rejonów zastosowań uważności i będzie dawał możliwość zapoznania się z podstawowymi technikami wykorzystywanymi w tym podejściu.
11:00mgr Damian Janus
Wiedzące pole? To niemożliwe!

Limit miejsc: 20.
Warsztat będzie zarówno polem do dyskusji, jak i doświadczeń. W jego trakcie będzie możliwość rozwinięcia kwestii, które zainteresowały uczestników w trakcie referatu. Odbędą się także ćwiczenia w parach, pozwalające na doświadczenie efektów tzw. wiedzącego pola, będącego fundamentem terapii Hellingera. Jeśli będzie takie zainteresowanie istnieje możliwość wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń.
BRAK WOLNYCH MIEJSC!
13:00mgr Adam Anczyk
Wprowadzenie do świadomego śnienia.

Limit miejsc: 20.
Zajęcia obejmują podstawy problematyki związanej ze zjawiskiem świadomego śnienia w perspektywie teoretycznej (badania nad świadomym śnieniem, psychofizjologiczne korelaty świadomego śnienia, świadome śnienie w kulturze i religii) oraz praktycznej (metody świadomego śnienia, techniki efektywniejszego zapamiętywania snów, zastosowania świadomego śnienia).
BRAK WOLNYCH MIEJSC!
15:00prof. dr hab. Natalia Wiszniakowa-Zelinskiy
Psychologiczne metody diagnozowania i prognozowania kreatywności. Diagnoza psychologiczna "kreatywny potencjał".

Limit miejsc: brak.
Test „Kreatywny potencjał” pozwala oszacować poziom kreatywności jednostki, jej predyspozycje i potencjał kreatywny. Innowacyjność testu wyraża się w możliwości diagnozowania nie tylko aktualnego stanu kreatywności i uświadomionych procesów ich rozwoju, ale także nieuświadomionych procesów samorozwoju i potencjału kreatywności. Test „Kreatywny potencjał ” przedstawia możliwość określenia nie tylko ilościowego wskaźnika kreatywnego potencjału, ale także interpretuje jakościową charakterystykę każdego wskaźnika profilu psychologicznego. Test formułuje osiem wyznaczników kreatywności w różnych aspektach osobowości: myślenie twórcze; ciekawość; oryginalność; wyobraźnia; intuicja; emocjonalność, empatia; poczucie humoru; twórcze podejście do zawodu. Umożliwia również nakreślenie twórczych sylwetek psychologicznych: „Ja realne”, „Ja idealne”, „Ja odzwierciedlone”, „Koncepcja Ja” oraz poznanie zależności między poszczególnymi wyznacznikami. Test „Kreatywny potencjał” może być wykorzystywany zarówno do badań naukowych w dziedzinie psychologii, jak i w pracy praktycznej psychologa prowadzącego konsultacje indywidualne.
16:30mgr Adam Anczyk
Zaburzenia psychiczne w perspektywie psychologicznej, kulturowej i religioznawczej.

Limit miejsc: 20.
Zaburzenia psychiczne w perspektywie psychologicznej, kulturowej i religioznawczej Warsztat skierowany jest do osób zainteresowanych problematyką zaburzeń psychicznych w różnych środowiskach religijnych i kulturowych. Głównym obiektem zainteresowania jest sposób w jaki (częstokroć radykalnie odmienny) zaburzenia psychiczne postrzegane są w różnych kulturach i tradycjach religijnych. Przykładami będą w dużej mierze różne rodzaje doświadczeń religijnych, zarówno opisywane przez historyków jak i obecne we współczesnej rzeczywistości kulturowej. Postulatem warsztatu jest próba połączenia obu perspektyw - psychologicznej i religioznawczej w ramach kulturowej psychologii religii, zwracając uwagę na to, że współczesna psychologia religii nie może ograniczać swojego pola badawczego i warsztatu metodologicznego do najbardziej popularnych, zachodnich tradycji religijnych.
BRAK WOLNYCH MIEJSC!